Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Falownikowy Napęd Samochodowy FNS
Typoszereg Falownikowych Napędów Samochodowych (FNS) przeznaczony jest do zastosowania w samochodach elektrycznych: osobowych (FNS-60) i ciężarowych (FNS-70). Może być także zastosowany jako napęd do łodzi i statków z opcją sterowania bezczujnikowego silnikiem synchronicznym PMSM, a także innych pojazdów i maszyn. FNS może pracować z silnikami PMSM trójfazowymi jak i sześciofazowymi. Możliwe jest wykonanie specjalnej wersji laboratoryjnej dla jednostek badawczo-rozwojowych.
OPIS
Falownik (nazywany także inwerterem) stanowi jeden z głównych elementów układu napędowego pojazdu elektrycznego. Jego zadaniem jest zasilanie i odpowiednie sterowanie pracą silnika elektrycznego, tak aby uzyskać zadany moment i prędkość jednostki napędowej. Falownik przekształca energię elektryczną pomiędzy obwodem prądu stałego (po stronie baterii akumulatorów trakcyjnych), a obwodem prądu przemiennego (po stronie silnika elektrycznego) i steruje pracą silnika elektrycznego: start / stop, obroty do przodu / do tyłu, dobór i sterowanie prędkością, modyfikacja lub ograniczenie momentu obrotowego.
Opracowany przez TWERD ENERGO-PLUS typoszereg Falownikowych Napędów Samochodowych FNS charakteryzuje się m.in. zaawansowanym algorytmem sterowania i kompaktową obudową. Przeznaczony jest do zasilania i sterowania pracą silników synchronicznych z magnesami trwałymi PMSM (ang. Permanent Magnet Synchronous Motor) oraz silników bezszczotkowych prądu stałego BLDC (ang. Brushless DC). Silniki te znajdują szerokie zastosowanie w napędach pojazdów osobowych, ciężarowych, autobusów, jednostek pływających, a także innych pojazdów i maszyn.
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE
- Zakres mocy:
- FNS-60: 43 kW, 75 kW i 100 kW
- FNS-70: 150 kW, 200 kW
- Napięcie baterii:
- 300÷400 V DC dla falownika 43 kW
- 500÷650 V DC dla falowników 75 kW i 100 kW
- 500÷750 V DC dla falowników 150 kW i 200 kW
- Prąd znamionowy:
- 100 A dla falownika 43 kW i 75 kW
- 150 A dla falownika 100 kW
- 300 A dla falownika 150 kW
- 400 A dla falownika 200 kW
- Wykonanie trójfazowe i sześciofazowe
Napęd sześciofazowy zapewnia mniejsze tętnienia momentu i mniejsze gabaryty w porównaniu z napędami trójfazowymi tej samej mocy. Umożliwia także pracę na pojedynczej gwieździe w przypadku awarii na jednej z gałęzi tranzystorowej (praca awaryjna) - Sterowanie:
- wektorowe Field-oriented control (FOC) z MTPA (Maximum torque per ampere)
- liniowe U/f
- Częstotliwość kluczowania: 6 kHz ÷ 12 kHz
- Napięcie obwodów sterujących: 12 VDC
- Czujnik położenia: enkoder z protokołem SSI, enkoder inkrementalny w standardzie RS422, resolwer, czujniki Halla.
- Wejścia cyfrowe: 4 ogólnego zastosowania i 1 wejście szybkie
- Wyjścia cyfrowe: 2 ogólnego zastosowania i 1 specjalne
- Wejścia analogowe: 1
- Komunikacja:
- CANOpen: CAN 2.0b 125 kbit/s
- Modbus RS-485
- Złącza: HVBI Amphenol Pcd
- Zabezpieczenia: nadprądowe, nad/pod-napięciowe, temperaturowe falownika i podłączonego silnika
- Chłodzenie: mieszanina 50% wody i 50% glikolu
- IP 67
Produkt roku 2020 - Napędy i Sterowanie 6/2021